Ας εξηγήσουμε λοιπόν τι είναι τα Πρότυπα και τι τα Πειραματικά Σχολεία!
Ο όρος «Πρότυπα Σχολεία» Τα Πρότυπα Σχολεία είναι σχολικές μονάδες της
δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια
και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό
σύστημα:
-> Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο
-> Πρότυπο Γυμνάσιο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά
-> Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
-> 1o ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
-> 2o ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΑΣ
-> ΖΑΝΝΕΙΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΒΑΡΒΑΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
-> 2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΑΘΗΝΑΣ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
-> 1ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΑΘΗΝΩΝ – ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΙΩΝΙΔΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
-> ΖΑΝΝΕΙΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ.
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΠΑΤΡΩΝ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
-> 2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
-> 1ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
-> 1ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – Μ. ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ
-> 2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΛΥΚΕΙΟ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
-> ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕ.Λ. ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
Έχουν εκπαιδευτικούς με αυξημένα τυπικά προσόντα και διδακτική εμπειρία και
η εισαγωγή του μαθητικού δυναμικού στην πρώτη τάξη της δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης (Α' Γυμνασίου) σε αυτές τις σχολικές μονάδες, γίνεται μέσω
εξετάσεων που διενεργούνται κάθε έτος (20 – 25 Ιουνίου), υπό την εποπτεία
της ΔΕΠΠΣ (Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων & Πειραματικών Σχολείων).
Η επιλογή των μαθητών και μαθητριών αφορά στην εισαγωγική σχολική τάξη (Α΄
τάξη Γυμνασίου) και μόνο, ενώ η σχολική πορεία των μαθητών και μαθητριών από
το Γυμνάσιο στο Λύκειο των σχολείων αυτών υπόκειται μόνο στις ενδοσχολικές
απολυτήριες εξετάσεις. Η πλήρωση τυχόν κενών θέσεων στα Πρότυπα Σχολεία
στις λοιπές τάξεις πλην της εισαγωγικής γίνεται με την ίδια διαδικασία με την
οποία επιλέχθηκαν αρχικά οι μαθητές που φοιτούν στην ίδια τάξη. Την ευθύνη για
αυτή τη συμπληρωματική διαδικασία έχουν τα όργανα διοίκησης του σχολείου στο
οποίο έχουν προκύψει οι κενές θέσεις.
Τα Πειραματικά σχολεία είναι σχολικές μονάδες που ανήκουν σε όλες τις
βαθμίδες της εκπαίδευσης, (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο), όπου
δοκιμάζονται νέα προγράμματα σπουδών και ωρολόγια προγράμματα, διδακτικά
εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και άλλο εκπαιδευτικό υλικό, διδακτικές μέθοδοι,
τρόποι διοίκησης και λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
Οι πιλοτικές αυτές εφαρμογές σχεδιάζονται από το Υπουργείο Πολιτισμού,
Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από γνώμη του Ι.Ε.Π., των Πανεπιστημίων ή
των ερευνητικών κέντρων που σχετίζονται με την εκπαίδευση, καθώς και από τη
Δ.Ε.Π.Π.Σ. ή τις ίδιες τις σχολικές μονάδες με στόχο τη συναγωγή
συμπερασμάτων αξιοποιήσιμων για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής.
Οι εκπαιδευτικοί αυτών των σχολείων διαθέτουν αυξημένα τυπικά προσόντα και
κυρίως την κατάλληλη επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και διδακτική
εμπειρία, ώστε να είναι σε θέση να υλοποιήσουν τις πιλοτικές εφαρμογές, να
συμβάλουν στην αποτίμηση των αποτελεσμάτων τους και να προσφέρουν την
απαραίτητη ανατροφοδότηση για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού σχεδιασμού.
Η εισαγωγή των μαθητών στα Πειραματικά Σχολεία γίνεται μέσω κλήρωσης,
ώστε να εξασφαλίζονται οι βασικές προϋποθέσεις ενός κατά το δυνατόν τυχαίου
δείγματος, απαραίτητη προϋπόθεση για την εξαγωγή ασφαλών
συμπερασμάτων. Σε κάθε περίπτωση η κλήρωση των μαθητών και μαθητριών
αφορά στην εισαγωγική σχολική τάξη και μόνο, ενώ για τη μετάβαση από το
σχολείο της μίας βαθμίδας στο σχολείο της επόμενης βαθμίδας εκπαίδευσης με
το οποίο συνδέεται, εφόσον αυτό υπάρχει, δεν διενεργείται επιπλέον κλήρωση.
Διαδικασίες κλήρωσης μαθητών και μαθητριών διενεργούνται μετά την
εισαγωγική σχολική τάξη μόνο για τη συμπλήρωση τυχόν κενών θέσεων που
προκύψουν στην επόμενη τάξη της ίδιας ή της επόμενης βαθμίδας, στην
περίπτωση που το σχολείο είναι συνδεδεμένο με σχολείο επόμενης βαθμίδας.
Εισαγωγή μαθητών/τριών στα Πρότυπα Σχολεία
Β1. Εισαγωγή των μαθητών/τριών στα Πρότυπα Γυμνάσια
Β1α. Εισαγωγή μαθητών/τριών στην Α΄ τάξη των Προτύπων Γυμνασίων.
1. Η εισαγωγή των μαθητών/τριών στην Α΄ τάξη των Προτύπων Γυμνασίων για το
σχολικό έτος 2022-2023 πραγματοποιείται με δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων
με ερωτήσεις κλειστού τύπου/πολλαπλής επιλογής. Με τη διαδικασία αυτή οι
μαθητές/τριες αξιολογούνται σε δεξιότητες που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της
φοίτησής τους στο Δημοτικό Σχολείο σχετικές με την κατανόηση κειμένων της
Ελληνικής Γλώσσας και Μαθηματικών εννοιών.
Ειδικότερα για το σχολικό έτος 2022-2023:
Στην Ελληνική Γλώσσα ελέγχονται οι δεξιότητες των μαθητών/τριών στην
κατανόηση γραπτών κειμένων ποικίλων ειδών και περιεχομένου (λογοτεχνικά
κείμενα, απλά άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών, πολυτροπικά κείμενα κ.λπ.)
καθώς και στη χρήση βασικών γραμματικών και συντακτικών φαινομένων.
Στα Μαθηματικά ελέγχονται οι δεξιότητες των μαθητών/τριών στην κατανόηση
και την επίλυση προβλημάτων κυρίως της καθημερινής ζωής αλλά και
προβλημάτων με απλές αριθμητικές πράξεις.
2. Αντικείμενο της γραπτής δοκιμασίας είναι στοιχεία τα οποία οι μαθητές/τριες
ήδη γνωρίζουν και έχουν αφομοιώσει από τη φοίτησή τους στο Δημοτικό Σχολείο.
Δεν ορίζονται συγκεκριμένες σελίδες εξεταστέας ύλης στα σχολικά εγχειρίδια
και δεν ελέγχονται γνώσεις, οι οποίες προϋποθέτουν απομνημόνευση. Οι
μαθητές/τριες δεν απαιτείται να μελετήσουν πρόσθετη ύλη για να
προετοιμαστούν για τη συμμετοχή τους στην εν λόγω δοκιμασία. Οι
μαθητές/τριες θα εξετασθούν στα παραπάνω πεδία, στο πλαίσιο μιας ενιαίας
δοκιμασίας διάρκειας εκατό πενήντα λεπτών (150 min).
3. Τα θέματα και των δύο εξεταζόμενων γνωστικών πεδίων είναι της μορφής
ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής, οι οποίες συνοδεύονται από υλικό (κείμενα,
ασκήσεις, κλπ.) που αξιοποιείται από τους υποψηφίους για να απαντήσουν. Η
αποστολή των θεμάτων πραγματοποιείται ηλεκτρονικά, με ευθύνη της Κεντρικής
Επιτροπής Διεξαγωγής των Εξετάσεων στα Π.Σ., την 7η Μαΐου 2022, πριν την
έναρξη της δοκιμασίας. Η επιλογή της απάντησης ανά ερώτηση σημειώνεται από
τον/την υποψήφιο/α σε ειδικό απαντητικό φύλλο. Στο απαντητικό φύλλο,
με ευθύνη του/της υποψήφιου/ίας μαθητή/τριας και με επίβλεψη του επιτηρητή
αναγράφεται υποχρεωτικά ο κωδικός αίτησης υποψηφίου σε αντίστοιχο πεδίο.
Τα απαραίτητα απαντητικά φύλλα για τη διεξαγωγή της δοκιμασίας
αποστέλλονται στα οικεία Π.Σ. με ευθύνη της Κ.Ε.Ο.Ε.Κ.
4. Τα απαντητικά φύλλα βαθμολογούνται εντός κλίμακας βαθμολόγησης από 0
έως 100 μόρια, όπου Άριστα Τεύχος B’ 1144/14.03.2022 ΕΦΗΜΕΡΙ∆Α TΗΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ 11877 είναι τα εκατό (100) μόρια. Σε κάθε ένα από τα εξεταζόμενα
γνωστικά πεδία αποδίδονται πενήντα (50) μόρια. Δεν προβλέπεται διαδικασία
αναβαθμολόγησης.
5. Η διεξαγωγή της δοκιμασίας (τεστ δεξιοτήτων) λαμβάνει χώρα στις
εγκαταστάσεις των Προτύπων Γυμνάσιων και σε όμορα σχολεία, τα οποία
ορίζονται ως εξεταστικά κέντρα ή σε άλλους πρόσφορους χώρους, σε περίπτωση
που οι διαθέσιμες, ανά Πρότυπο Γυμνάσιο, σχολικές αίθουσες δεν επαρκούν για
την συμμετοχή του συνόλου των ενδιαφερομένων υποψηφίων. Οι χώροι
διεξαγωγής της δοκιμασίας ανά Πρότυπο Γυμνάσιο καθώς και η κατανομή των
υποψηφίων, ανά εξεταστικό κέντρο, ανακοινώνονται υποχρεωτικά στην
ιστοσελίδα του οικείου Προτύπου Σχολείου, με ευθύνη του ΕΠ.Ε.Σ. του.
6. Ο αριθμός των εισακτέων μαθητών/τριών σε κάθε τμήμα της Α΄ τάξης
Γυμνασίου Προτύπου Σχολείου καθορίζεται, με βάση τις συνθήκες λειτουργίας
του σχολείου, με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων και
Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), η οποία εκδίδεται έπειτα από εισήγηση του
οικείου Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου (ΕΠ.Ε.Σ.) και δημοσιεύεται στην
ιστοσελίδα της Δ.Ε.Π.Π.Σ., καθώς και στην ιστοσελίδα της οικείας σχολικής μονάδας. Σε περίπτωση ίδρυσης ή χαρακτηρισμού ενός Γυμνασίου ως Π.Σ. η
εισήγηση του προηγούμενου εδαφίου χορηγείται από τον/την Διευθυντή/ντρια
του Π.Σ. για το πρώτο έτος λειτουργίας του σχολείου ως Π.Σ., αν δεν έχει
συγκροτηθεί το ΕΠ.Ε.Σ. κατά τον χρόνο υποβολής της εισήγησης.
7. Οι γονείς ή οι κηδεμόνες των μαθητών/τριών, που ενδιαφέρονται να
συμμετάσχουν στη δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων για την εισαγωγή σε Πρότυπο
Γυμνάσιο, υποβάλλουν αίτηση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας
Διοίκησης (gov.gr) και εισέρχονται στο σύστημα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής
Πολιτικής κατόπιν αυθεντικοποίησης με χρήση των προσωπικών
κωδικών διαπιστευτηρίων της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. (taxisnet).
Οι γονείς ή κηδεμόνες των ενδιαφερομένων μαθητών/τριών δικαιούνται για το
σχολικό έτος 2022-2023 να καταθέσουν αίτηση για εισαγωγή σε έως ένα
Πρότυπο Γυμνάσιο. Δικαιούνται επίσης να καταθέσουν αίτηση και για ένα μόνο
Πειραματικό Γυμνάσιο. Σε περίπτωση φοίτησης μαθητή/τριας σε Πρότυπο
Γυμνάσιο συνδεδεμένο με Πρότυπο Λύκειο δεν δικαιούνται να αιτηθούν την
εισαγωγή του/ της σε άλλο Πρότυπο Λύκειο.
8. Προθεσμία υποβολής των αιτήσεων ορίζεται από την 15η Μαρτίου 2022 έως
την 31η Μαρτίου 2022. Η ημερομηνία διεξαγωγής της δοκιμασίας (τεστ)
δεξιοτήτων ορίζεται η 7η Μαΐου 2022. Η συμμετοχή στη δοκιμασία (τεστ)
δεξιοτήτων σε ένα Πρότυπο Σχολείο επιτρέπεται ανεξάρτητα από τον
τόπο διαμονής του/της μαθητή/τριας.
9. Μετά την οριστικοποίηση της υποβολής της αίτησης αποδίδεται ο μοναδικός
κωδικός της αίτησης και ο μοναδικός εξαψήφιος αριθμός του μαθητή, που
είναι απαραίτητα στοιχεία για την παρακολούθηση της διαδικασίας από τους/τις
αιτούντες/ούσες και τα οποία πρέπει να γνωρίζει όποτε του ζητηθούν. Επίσης
εκτυπώνουν τη βεβαίωση υποβολής της αίτησης που φέρει: α) Ταστοιχεία
του/της αιτούντα/σης, β) τα δηλωθέντα στοιχεία του/της μαθητή/τριας
(Επώνυμο, Όνομα, Πατρώνυμο, Μητρώνυμο, Φύλο, Ημερομηνία Γέννησης, Αριθμός
Μητρώου, Τάξη και Σχολείο Φοίτησης), γ) Τα δηλωθέντα στοιχεία επικοινωνίας, δ)
Σχολεία Προτίμησης / Σειρά Προτίμησης, ε) τον κωδικό της αίτησης και τον
εξαψήφιο αριθμό του μαθητή.
10. Με απόφαση της Δ.Ε.Π.Π.Σ. συστήνονται:
α) Η Κεντρική Επιτροπή Διεξαγωγής των Εξετάσεων στα Πρότυπα Σχολεία έργο
της οποίας είναι η προετοιμασία της δοκιμασίας/τεστ δεξιοτήτων για την
εισαγωγή των μαθητών/τριών στα Πρότυπα Σχολεία, η εισήγηση των θεμάτων και
η διεξαγωγή των συγκεκριμένων δοκιμασίων.
β) Η Επιτροπή του Βαθμολογικού Κέντρου, έργο της οποίας είναι η προετοιμασία
της βαθμολόγησης των απαντητικών φύλων, η παραλαβή των
απαντητικών φύλλων από τα βαθμολογικά κέντρα, η βαθμολόγησή τους και η
έκδοση των αποτελεσμάτων συνολικά και ανά σχολική μονάδα.